عوارض جراحی بینی

28 شهریور, 1401 توسط drroudgari100
عوارض-جراحی-بینی.jpg

جراحی بینی یک عمل جراحی است که با تغییر شکل بینی به بهتر شدن تنفس و ظاهر کمک میکند. عمل جراحی بینی حتی برای افراد مسن هم یک جراحی بی خطر تلقی می شود ولی مثل هر جراحی دیگری عوارض و خطراتی را به دنبال دارد. با این حال این خطرات و عوارض جراحی بینی با انتخاب یک جراح حاذق به کمترین حد ممکن می رسند. در کل عمل جراحی بینی نسبتا عوارض جدی کمی دارد. از آن جایی که در عمل جراحی بینی ، روی بافت های زیادی مثل پوست ، استخوان ، غضروف ، اعصاب ، عضلات ، چربی و غیره کار می شود جراح نمی تواند همیشه و هر لحظه واکنش هر کدام از آن ها را پیش بینی یا کنترل کند. در نتیجه امکان دارد پس از یک سال از جراحی ، متوجه تغییراتی در بینی شوید و در مدت کوتاه نیز امکان دارد از برخی عوارض رنج ببرید. به گفته دکتر سارا رودگری ، بهترین جراح بینی تهران ،  بیشتر این عوارض موقتی هستند و نیاز به بستری شدن ندارند.

عوارض جراحی بینی - دکتر سارا رودگری

متداول ترین عوارض جراحی بینی :

• تورم غیرعادی
  • تجمع موضعی خون
  • آسیب به بینی
  • خون ریزی
  • بی حسی اطراف بینی
  • بی حسی پوست
  • آسیب به غشاء مخاطی
  • سنکوپ
  • سوراخ شدن تیغه ی بینی
  • خطرات بی هوشی
  • انسداد مداوم بینی
  • راضی نبودن از نتیجه
  • نامتقارن بودن
  • قطع شدن رگ های کوچک روی پوست

برخی از عوارض جراحی بینی که کمتر رخ می دهند :

• ترشح مایع مغزی
  • پوسته پوسته شدن
  • تشکیل گوشت اضافه
  • تورم دیواره های بینی
  • فرورفتگی بینی
  • فرو افتادن دریچه ی بینی

همچنین برخی عوارض جراحی بینی ، مثل خون ریزی مغزی به قدری نامعمول هستند که معمولا گزارش نمی شوند. و باید در نظر داشت کبودی و تورم بینی ، از عوارض عادی و اجتناب ناپذیر عمل بینی هستند و هشدار تلقی نمی شوند.

عوارض جراحی بینی مربوط به عملکرد بینی و راه های جلوگیری از آن

مشکلات تنفسی :

عمل جراحی بینی در خیلی از موارد ، برای بهبود تنفس و اینکه بیماران راحت تر تنفس کنند انجام می شود. ولی رینوپلاستی می تواند سطح مقطع سوراخ های بینی را کوچک کند که این موضوع باعث بروز برخی مشکلات تنفسی می شود. بینی پس از جراحی ضعیف شده و به همین خاطر با گذشت زمان سوراخ های بینی به خطر افتاده و در نتیجه تنفس با مشکل رو به رو می شود.

این موضوع می تواند منجر به خر و پف کردن ، ناتوانی در ورزش، مشکل خواب ، درد ، فیبروز و بی حسی شود. در بعضی موارد بیمار دچار کیست های زیرپوستی و گرانولوم هم می شود. برخی پزشکان با تمرکز بر لزومات جراحی و اضافه کردن پیوند غضروف در جاهایی که لازم است نه تنها تنفس را دچار مشکل نمی کنند ، بلکه ساختار بینی را طوری بهبود می بخشند که پس از جراحی ، تنفس بهتر نیز می شود.

بی حسی بینی :

بی حسی بینی، ( مخصوصا در قسمت نوک بینی) از عوارض جراحی بینی عادی است، این اتفاق می تواند به خاطر آسیب به اعصاب در طول جراحی اتفاق بی افتد. معمولا بیماران تا دوازده ماه بعد از جراحی، حس بینی را به دست می آورند.

عفونت :

با اینکه رینوپلاستی، یک جراحی غیر استریل است، ولی عفونت پس از جراحی زیاد شایع نیست و کمتر از یک درصد بیماران از عفونت شکایت می کنند. عفونت می تواند باعث قرمزی و درد متوسطی شود، ولی با مصرف آنتی بیوتیک، رفع می شود. جراحان برای جلوگیری از عفونت، برخی جراحان یک هفته قبل از جراحی، به بیمار توصیه می کنند از یک کرم آنتی بیوتیک استفاده کنند. به علاوه در حین و پس از جراحی نیز به بیمار، آنتی بیوتیک تزریق می کنند.

آسیب به شبکه غدد اشکی :

آسیب به شبکه ی غدد اشکی نیز ممکن است پس از جراحی اتفاق بی افتد. این آسیب ممکن است ماه ها پس از جراحی اتفاق بی افتد، ولی احتمال وقوع این عارضه بسیار کم است.

از دست دادن بینایی :

خطر از دست دادن بینایی از عوارض جراحی بینی نادر است و بسیار کم اتفاق می افتد. این اتفاق می تواند به خاطر انسداد شاه رگ مرکزی شبکیه ی چشم اتفاق بی افتد.

خونریزی :

خونریزی بینی پس از رینوپلاستی، امری عادی است. هرچند، خون ریزی شدید می تواند باعث بروز مشکل شود. ممکن است بیمار نیاز داشته باشد از یخ و تامپون بینی استفاده کند یا در برخی موارد شدید مجبور به انتقال خون شود. خوشبختانه جراح می تواند با رعایت برخی موارد، خون ریزی و خطرات را به حداقل برساند. برای مثال برخی جراحان دو هفته قبل از جراحی، مصرف دارو، مکمل یا ضد التهاب هایی که ممکن است باعث خون ریزی شوند را قطع می کنند.

سوراخ شدن تیغه ی بینی :

تیغه ی بینی، دیواره ای است که سوراخ سمت چپ و راست را از هم جدا می کند. در برخی موارد، این دیواره ممکن است در طول جراحی سوراخ شود و باعث فشار به بینی، خون ریزی، پوسته پوسته شدن، مشکلات تنفسی، احساس ناراحتی در بینی و با گذشت زمان، افتادگی بینی شود. حتی ممکن است هنگام نفس کشیدن، صدای سوت مانندی از بینی خارج شود. اینکه چنین اتفاقی جز عوارض جراحی بینی باشد یا خیر، کاملا بستگی به جراح دارد. برخی پزشکان با دقت فراوان و به آرامی سپتوپلاستی را، که معمولا بخشی ضروری در رینوپلاستی است را انجام می دهند تا از وقوع این اتفاق جلوگیری کنند.

بیهوشی :

برخی بیماران ممکن است به بیهوشی واکنش منفی نشان دهند. این واکنش ها شامل استفراغ، حالت تهوع، گلودرد و احساس گیجی باشد. خطرات بیهوشی در جراحی بینی شایع نیستند، ولی پزشکان چند آزمایش انجام می دهند تا از هر واکنش منفی ای جلوگیری کنند.

عوارض جراحی اصلاحی بینی

جراحی اصلاحی بینی، زمانی انجام می شود که جراحی اولیه یا موقت بینی، به هر دلیلی شکست بخورد. یکی از معمول ترین عوارض جراحی بینی ، راضی نبودن بیمار از بینی جدید خود می باشد. برای مثال، ممکن است پس از یک جراحی شکست خورده، بینی بیش از حد و یا کمتر از حد مناسب اصلاح شده باشد، یا اینکه روی بینی بیمار، برآمدگی همیشگی ایجاد شود، بینی نقص های مختلف داشته باشد، ظاهر بینی مثل منقار باشد، پل بینی ناهموار باشد، یا اینکه نوک بینی، نا متقارن یا بد ریخت باشد. یا اینکه بینی در کل غیرطبیعی و بدشکل به نظر برسد. در خیلی از موارد، تنها راه چاره، یک عمل جراحی بینی اصلاحی با استفاده از پیوند غضروف می باشد.

متاسفانه بینی به قدری ظریف، آسیب پذیر و پیچیده است که ممکن است حتی یک جراحی اصلاحی هم نتواند یک عمل ناشیانه را جبران کند. این موضوع جراحی اصلاحی بینی را پیچیده تر و چالش برانگیزتر می کند، چون بافت ها و ساختار بینی در خطر افتاده اند. با اینکه جراحی های اصلاحی بینی، خطرات و عوارض بیشتری دارند، ولی در عین حال، طبیعتا این عوارض، مثل تورم، خون ریزی، ایجاد جای زخم، آسیب وارده از نور خورشید و غیره، بسیار شبیه به عوارض جراحی بینی اولیه هستند.

رینوپلاستی مایع

رینوپلاستی با فیلر یا رینوپلاستی مایع، یک عمل متداول بدون جراحی است که با استفاده از تزریق فیلر پوستی انجام می شود تا اثرات زیباسازی موقتی را به مدت حدود یک سال، روی بینی اعمال کند. رینوپلاستی مایع از عمل جراحی بینی، عوارض کمتری دارد. ولی خطراتی که به دنبال دارد شامل موارد ذیل می شود :

• احساس درد هنگام لمس کردن
  • خون ریزی
  • کبود شدن بینی

چه زمانی نیاز است با پزشک تماس بگیریم ؟

بیماران باید در طول دوره ی نقاهت رینوپلاستی مراقب عوارض جراحی بینی باشند. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را داشتید ، سریعا با پزشک تماس بگیرید :

• درد شدید که با دارو قابل کنترل نباشد
  • تورم غیرعادی
  • چرک سبز یا زرد که از محل زخم ترشح شود
  • احساس بوی بد از محل زخم
  • خون ریزی مداوم

پاک سازی بینی پس از جراحی

دو تا چهار روز پس از جراحی، ممکن است به خاطر عوارض جراحی بینی، از حفره ی بینی لخته ی خون خارج شود. این لخته ها باید به آرامی با یک حوله یا دستمال مرطوب تمیز شوند. هنگام تمیز کردن صورت نباید هیچ فشاری به بینی وارد شود و چیزی نباید داخل سوراخ های بینی شود. به علاوه، تا یک ماه پس از جراحی، برای جلوگیری از خون ریزی نباید فین کرد.
معمولا جراحان به بیماران توصیه میکنند از آب اکسیژنه ی رقیق شده، اسپری آب نمک یا پوار بینی برای تمیز کردن بینی پس از جراحی استفاده کنند. این محصولات در داروخانه ها موجود هستند و استفاده از آن ها راحت است.

ورزش پس از جراحی بینی

در بیشتر بیماران، حدودا شش هفته طول می کشد تا استخوان بینی پس از جراحی، بهبود یابد. در طول این مدت باید از ورزش های شدید، کشیدن و هل دادن، بلند کردن اجسام سنگین و غیره اجتناب کرد. حتی حرکات ساده مثل خم شدن یا گرم کردن می تواند ورم بینی را بیشتر کند و شکل آن را تغییر دهد. پس از شش ماه می توان ورزش را شروع کرد، هرچند، ورزش هایی مثل بسکتبال، والیبال، شیرجه در آب یا هر ورزش دیگری که ممکن است به بینی آسیب بزند، تا یک سال نباید انجام شود.

عینک زدن پس از جراحی بینی

هر نوعی از عینک که روی بینی فشار وارد می کند، می تواند باعث کبودی، تورم یا حتی فرورفتگی شود که از عوارض جراحی بینی می باشد. در این صورت، بیمار به جراحی اصلاحی نیاز پیدا می کند. در صورت ضعیف بودن چشم ها، می توان از لنز یا قاب عینک های سبک استفاده کرد.

جای زخم پس از جراحی بینی

ایجاد جای زخم پس از رینوپلاستی، به عوامل زیادی بستگی دارد. مهم ترین عامل، نوع پوست است. افرادی که پوست نازک و روشن دارند، جای زخم معمولا پس از دو ماه محو می شود. هرچند در بیمارانی که پوست تیره تری دارند، جای زخم مدت بیشتری باقی می ماند و گاهی حتی گوشت اضافه هم در جای زخم تشکیل می شود.

نتیجه :

عمل جراحی بینی، با تمام عوارض گفته شده، یک جراحی بدون خطر است و می توان با انتخاب یک جراح حاذق، عوارض جراحی بینی را پایین آورد و از وقوع آن ها جلوگیری کرد.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *