مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

18 مرداد, 1401 توسط drroudgari20
مراقبت-های-بعد-از-جراحی-بینی.jpg

مراقبت های بعد از جراحی بینی ، سلامتی افراد را حفظ می کرده ، دوره نقاهت را کوتاه می کند و در حفظ فرم زیبا بعد از عمل تاثیر بسزایی دارد. جراحی بینی از پرطرفدار ترین عمل های بینی است ؛ بنابراین مراقبت های بعد از انجام این عمل حائز اهمیت می شود. لذا بر آن شدیم در ادامه اطلاعات کاربردی و مفیدی از مراقبت های ویژه بعد از عمل بینی ارائه دهیم. اگر شما نیز به سلامتی و زیبایی خود اهمیت می دهید ، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

تغذیه

زیباجو ها می توانند با تغذیه مناسب ، عوارض دوره نقاهت را کاهش دهند و دوران نقاهت را در شرایط ایمن تری بگذرانند. به عنوان نمونه روز اول بعد از پروسه عمل از غذاهای نرم مانند سوپ و پوره استفاده کنید. با رعایت این نکته ، عضلات صورت شما کمتر حرکت می کند و نوعی آسودگی در عضلات پدید می آید. و برعکس این موضوع خوردن غذاهای سخت ممکن است سبب درد در بینی و اطراف آن شود. چرا که دندان ها به ویژه دندان های بالا فاصله بسیار کمی با ساختمان بینی که اکنون دستخوش تغییرات شده است دارند. توصیه می کنیم به مقدار کافی آب بنوشید ؛ نوشیدن آب به حالت عمومی بدن شما کمک شایانی می کند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی- دکتر سارارودگری

 

تمیز کردن بینی از مراقبت های بعد از جراحی بینی

در روز ها اول به ویژه 3 تا 4 روز ابتدایی ، ترشحات زیادی در بینی خود احساس می کنید. این ترشحات گاهی ممکن است با خون نیز همراه باشد. این موضوع به دلیل جراحی تهاجمی که در بینی اتفاق می افتد و نمی توان مانع آن شد ؛ اما جهت بهتر کردن اوضاع ، هنگام ترشح دستمالی در پشت لب قرار دهید. هرگز دستمال را به بینی فشار ندهید.

در صورت صلاح دید پزشک ، ممکن است قطره یا اسپری جهت کاهش ترشحات تجویز شود. هنگام استفاده از قطره یا اسپری آن را داخل بینی وارد نکنید. به طور کلی وارد کردن هر گونه جسم سختی به بینی اکیدا ممنوع است.

توجه داشته باشید که نباید به هیچ عنوان فین کنید. تنها راه تمیز کردن بینی همان است که در بالا ذکر شده است. ( انجام دستورات متفاوت پرشک جهت تمیز کردن بینی ، بلامانع است. )

مسواک زدن از مراقبت های بعد از جراحی بینی

توصیه می کنیم از مسواک نرم استفاده کنید و هنگام استفاده از آن دندان های بالایی را بسیار آرام و بدون ایجاد کوچکترین فشاری تمیز کنید. در نظر داشته باشید که ایجاد فشار به دندان های بالایی ، ممکن است سبب ایجاد درد شود.

پیاده روی

پیاده روی سبب بهتر شدن سیستم گردش خون شده و بدین سبب از گرفتگی عروق پیشگیری می کند. چرا که حین عمل ، جهت کاهش خون ریزی ، پزشک گردش خون را کمتر می کند.

با توجه به این گفته ها بعد از جراحی زیبایی بینی ، از پیاده روی غافل نشوید. پیاده روی مفید است که منجر به بالا رفتن ضربان قلب نشود.

عدم تماس با آب از مراقبت های بعد از جراحی بینی

بعد از عمل زیبایی بینی از تماس بینی با آب اجتناب کنید. بنابراین به مدت 48 ساعت استحمام نکنید. و بعد از گذشت این دوران همچنین قبل از کشیدن بخیه ، می توانید استحمام کنید ؛ اما بینی همچنان نباید با آب تماس داشته باشد.

عدم استفاده از عینک

عینک آفتابی یا طبی روی استخوان بینی قرار می گیرند ؛ بنابراین حین استفاده از آن ها به استخوان دماغ فشار وارد می شود. این موضوع در حالی است که استخوان بینی هنوز به اندازه کافی مستحکم نشده است. بنابراین پزشکان به مدت 2 ماه استفاده از هر گونه عینک طبی و آفتابی را ممنوع اعلام کرده اند.

طرز صحیح عطسه و سرفه

همه ما می دانیم که جلوگیری از عطسه و گاهی سرفه ، عملا اجتناب ناپذیر است. همچنین می دانیم که هنگام عطسه و سرفه کردن به بینی فشار زیادی خواهد آمد ؛ بنابراین پزشکان دستور داده اند هنگام عطسه و سرفه دهان خود را باز بگذارید و اجازه دهید این فرآیند از دهان خارج شود. این موضوع یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی است.

عدم مصرف دخانیات و الکل

مصرف هر ماده یا هر عملی که به سیستم گردش خون و عروق ما آسیب برساند ، ممنون است. بدین منظور دو هفته قبل و بعد از عمل زیبایی بینی ، استعمال هرگونه دخانیات از جمله سیگار ممنوع است. این نکته در مورد نوشیدن الکل نیز صدق می کند. پیشنهاد می دهیم در بازه زمانی گفته شده ، در معرض دود دخانیات نیز قرار نگیرید.

دوری از نور مستقیم خورشید از مراقبت های بعد از جراحی بینی

بعد از فرآیند عمل ، پوست صورت دچار حساسی می شود ؛ در نتیجه نور خورشید می تواند این حساسیت را تشدید کند.

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید دوری کنید و هنگام مواجه با نور غیر مستقیم از کرم های ضد آفتاب با spf 50 بهره مند شوید.

استفاده از کمپرس آب سرد

از آن جا که بعد از پروسه عمل ، در زیباجو تورم و گاهی کبودی ایجاد می شود ؛ بهتر است جهت جلوگیری و کاهش این عارضه از کمپرس آب سرد استفاده کنید. استفاده از کمپرس آب یخ به ویژه در 24 ساعت اول بعد از انجام فرآیند ، تاثیر بسزایی در کاهش تورم دارد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

شنا کردن ممنوع !

به مدت 6 ماه تا یکسال بعد از جراحی زیبایی بینی به استخر نروید ؛ این موضوع می تواند به فرم بینی شما آسیب برساند. این نکته از مراقبت های بعد از جراحی بینی است.

نحوه صحیح خوابیدن

هنگام خوابیدن ، تنها روی پشت (طاق باز) بخوابید. به هیچ عنوان به خصوص در روزهای اول به پهلو ها متمایل نشوید. بهتر آن است که از دو بالشت در زیر سرخود استفاده کنید ؛ به گونه ای که سر با بدن زاویه 30 تا 45 درجه تشکیل دهد.

این نکات بدین دلیل است که در هفته های اول هنوز ساختمان جدید بینی مستحکم نشده است و تمایل به اطراف یا پایین قرار دادن سر هنگام خواب و در طول روز ، می تواند دچار تغییر فرم یا انحراف بینی شود ؛ بنابراین حتما این نکته از نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی را رعایت کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *





دکتر سارا رودگری در شبکه‌های اجتماعی






دکتر سارا رودگری در شبکه‌های اجتماعی